XXI Nadbałtyckie
Debaty Katechetyków Polskich
Wtajemniczenie „do” i mistagogia „po” – Eucharystia oraz
sakrament pokuty i pojednania
Trzęsacz, 17-18 czerwca 2024
Poniedziałek,
17 czerwca 2024
g.
10:00 I sesja: Wtajemniczenie w Eucharystię
1. Eucharystia
– wprowadzenie dogmatyczne: dr
Aneta Krupka US
2. Przygotowanie
do pełnego uczestnictwa w Eucharystii
wprowadzenie: dr Elżbieta Młyńska, Sesję
koordynuje ks. prof. Andrzej Draguła US
g. 16:00
- II sesja: Wtajemniczenie w sakrament pokuty i pojednania
3. Sakrament pokuty i pojednania – wprowadzenie teologicznomoralne
wprowadzenie: ks. prof. Grzegorz Chojnacki US
4. Przygotowanie do
uczestnictwa w sakramencie pokuty i pojednania
wprowadzenie: ks. dr Łukasz Przybylski AKW
Sesję
koordynuje ks. prof. Jan Kochel UO
g. 19:00
– wieczerza i nocne Polaków rozmowy: bp
dr Marek Mendyk, Świdnica; bp
dr hab. Wojciech Osial, Łowicz; ks.
prof. Piotr Tomasik UKSW
Wtorek,
18 czerwca 2024
g.
9:30 III sesja: Mistagogia – co dalej?
5. Mistagogia
eucharystyczna
wprowadzenie: dr hab. Aneta Rayzacher - Majewska UKSW
6. Mistagogia w zakresie pokuty i
pojednania
wprowadzenie: ks. dr hab. Andrzej Kilian
UPJPII Kraków
Sesję koordynuje: ks. prof. Roman Buchta UŚ
Nauczanie religii w polskiej szkole stanowi wielkie dobro dla dzisiejszego młodego człowieka, które wymaga wspólnej troski ze strony rodziny, Kościoła i państwa. Lekcja religii w szkołach publicznych ma miejsce w 23 krajach Europy i jej obecność jest traktowana jako standard systemów edukacyjnych. W Polsce lekcja religii, wyrzucona przez władze komunistyczne po II wojnie światowej, powróciła do szkół publicznych w 1990 roku, kiedy rozpoczęły się procesy demokratyzacji życia w naszej Ojczyźnie.
Wyrażamy sprzeciw wobec ostatnich decyzji Ministerstwa Edukacji Narodowej odnoszących się do organizacji lekcji religii w szkole. Apelujemy o uwzględnienie woli rodziców, którzy w zdecydowanej większości posyłają swoje dzieci i młodzież na lekcje religii. W skali całego naszego kraju jest to prawie osiemdziesiąt procent rodziców. Oni mają prawo do lekcji religii na terenie szkoły publicznej, gdyż wynika to z podstawowych praw i wolności człowieka, zagwarantowanych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i Konkordacie między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską.
Przypominamy, że wszelkie zmiany odnośnie do organizacji lekcji religii w szkole publicznej winny dokonywać się zawsze zgodnie z obowiązującym prawem i w porozumieniu z Kościołami oraz związkami wyznaniowymi. W rozmowach podejmowanych z Ministerstwem Edukacji Narodowej konieczne jest wypracowanie wspólnego porozumienia wymaganego przez prawo. Porozumienie zakłada zawsze zgodę na wspólnie wypracowane stanowisko.
Zachęcamy wszystkich wiernych, aby podejmować działania ukazujące wartość lekcji religii w szkole. Szczególnie prosimy katolickich rodziców, aby odważnie zabierali głos w tej sprawie. Apelujemy także do mediów katolickich, ruchów i wspólnot religijnych, aby podejmowali podobne działania.
Należy zauważyć, że nauczanie religii katolickiej i innych wyznań wspiera wychowawczą rolę szkoły. Nauczanie religii w szkole stanowi integralną część wychowania człowieka w jego sferze intelektualnej, moralnej i duchowej. Treści przekazywane na lekcji religii uczą budowania relacji osobowych, wrażliwości serca, postawy braterstwa, wzajemnego szacunku i dialogu z przedstawicielami różnych nacji, religii i światopoglądów, kształtują postawy oparte na sprawiedliwości i solidarności społecznej, wskazują na wielką godność każdego człowieka, konieczność niesienia pomocy potrzebującym i dbanie o dobro wspólne. Wychowują do troski o stworzony świat i jego piękno. Lekcja religii wspiera rodzinę i szkołę w różnych kryzysach psychicznych doświadczanych przez uczniów, jest dla nich pomocą w przeciwdziałaniu przemocy, agresji i profilaktyce uzależnień.
Lekcja religii ma też bardzo ważne znaczenie kulturowe. Przekaz wiedzy na temat chrześcijaństwa jest konieczny do rozumienia europejskiej i polskiej kultury a także kultury wielu krajów na wszystkich kontynentach. Świadectwo ponad 1050-letniej tradycji chrześcijaństwa w Polsce pokazuje, jak wiara kształtowała nasze dzieje i pozwalała narodowi przetrwać najtragiczniejsze wydarzenia historii. Trzeba mówić o zbudowanych na wierze wielkich dziełach naszych rodaków, wieszczów i bohaterów, uczonych i świętych, ludzi nauki, kultury i sztuki.
Dziękujemy wszystkim nauczycielom religii za ich ofiarną i pełną poświęcenia pracę w szkole. Drodzy nauczyciele religii, chcemy Wam powiedzieć, że jesteśmy z Wami! Podzielamy Wasze troski i obawy. Nie zapominamy o Was w rozmowach z władzami państwowymi. Dziękujemy wszystkim osobom zaangażowanym w dzieło lekcji religii w szkole. Dziękujemy władzom oświatowym i dyrekcjom szkół, duszpasterzom, rodzicom i wszystkim, którzy podejmują odpowiedzialnie trud wychowania młodego pokolenia.
Podpisali pasterze Kościoła katolickiego w Polsce obecni na 398. Zebraniu Plenarnym Konferencji Episkopatu Polski.
Warszawa, 12 czerwca 2024 roku
OGÓLNOPOLSKIE SPOTKANIE DYREKTORÓW WYDZIAŁÓW KATECHETYCZNYCH
z udziałem Zarządu i Członków Stowarzyszenia Katechetyków Polskich
pt. Teraźniejszość i przyszłość katechezy szkolnej
Stegna, 21-23 maja 2024 r. (Diecezja Elbląska)
Program Zjazdu Stowarzyszenia Katechetyków Polskich w Porszewicach
Katecheza rodziców w nowej sytuacji społecznej
wtorek, 17
września 2024 r.
od
godz. 16.00 – zakwaterowanie
godz.
18.00 – kolacja i spotkanie integracyjne
środa, 18 września
2024 r.
godz.
7.00-9.00 – śniadanie
Seminarium naukowe
godz. 10.00 – otwarcie i wprowadzenie ks. dr
hab. Roman Buchta, prof. UŚ (Przewodniczący Stowarzyszenia Katechetyków Polskich)
godz. 10.15 – 10.45 – wykład wprowadzający
do panelu dyskusyjnego dr hab. Eugenia Rostańska, prof. AWSB: Społeczne i edukacyjne aspekty współczesnej
pedagogizacji rodziców
godz. 10.45 – 11.00 – przerwa kawowa
godz. 11.00 – 12.45 panel dyskusyjny
- moderator dyskusji ks. prof. dr hab.
Tadeusz Panuś (Uniwersytet Papieski Jana
Pawła II)
-
uczestnicy dyskusji panelowej: dr Joanna Borowicz (nauczyciel religii w
Szkole Podstawowej nr 2 w Parczewie, wykładowca w Instytucie Teologicznym w
Siedlcach, współautorka podręczników do nauczania religii oraz programów i
podręczników do katechezy parafialnej, członkini Diecezjalnej Rady
Katechetycznej i Diecezjalnej Komisji ds. programów i podręczników do katechezy
parafialnej), ks. dr Damian Broda (doradca metodyczny nauczania religii
katolickiej w WOM Bielsko-Biała, nauczyciel religii w II Liceum Ogólnokształcącym
im. M. Kopernika w Cieszynie, dekanalny wizytator katechetyczny, rejonowy
koordynator formacji kandydatów do bierzmowania, wikariusz w parafii św. Marii
Magdaleny w Cieszynie odpowiedzialny za duszpasterstwo młodzieży), rodzice dzieci przygotowujących się do I
Komunii św., rodzice młodzieży przygotowującej się do sakramentu
bierzmowania, rodzice dzieci i młodzieży zbuntowanej
godz. 13.00
– Eucharystia
godz. 14.00
– obiad i przerwa kawowa
godz. 16.30
– WALNE
ZEBRANIE SKP
godz. 18.00 – prezentacja nowości wydawniczych
godz. 18.15 – nieszpory
godz. 18.30 – kolacja i spotkanie integracyjne
czwartek, 19
września 2024 r.
godz.
8.00 – Eucharystia
godz.
8.30 – śniadanie
godz.
9.30 – informacje i dyskusja na temat aktualnych problemów w zakresie
organizacji nauczania religii i katechezy parafialnej
W czwartek, 14 marca 2024 r., podczas 397. Zebrania Plenarnego KEP biskupi dokonali wyborów do gremiów Episkopatu oraz do instytucji kościelnych podległych Konferencji Episkopatu Polski. Powołali również Zespół roboczy ds. kontaktów z Rządem RP w sprawie lekcji religii w szkole, w skład którego weszło czterech członków Stowarzyszenia Katechetyków Polskich: bp dr hab. Wojciech T. Osial – Przewodniczący Zespołu, bp dr Marek Mendyk, prof. dr hab. Anna Zellma, dr hab. Aneta Rayzacher-Majewska. Do Zespołu należą również: bp dr hab. Andrzej Czaja, prof. UO, bp dr Damian Muskus, bp dr Arkadiusz Trochanowski.
Gratulujemy
i życzymy Bożego błogosławieństwa,
Ks. dr hab. Roman
Buchta, prof. UŚ
Przewodniczący
SKP
Sięgając po książkę Drogi wychowania. Elementarz pedagogii biblijnej intuicyjnie oczekujemy propozycji pedagogicznej o szerokim zakresie wykorzystania. Znane jest stwierdzenie, że to rodzina jest pierwszym, a może i najważniejszym środowiskiem katechetycznym w życiu dziecka, przy czym proces wychowania i formacji religijnej wydaje się być zbyt znaczący, by potraktować go jedynie spontanicznie. Myślę, że pierwszym zaskoczeniem może być adresat Elementarza – okazuje się bowiem, że nie jest nim jedynie dziecko, które wraz z poznawaniem scen biblijnych zostaje wprowadzone w świat wartości chrześcijańskich, ale także dorosły, który te wartości zapewne przyjął, jednak ma okazję, by jeszcze raz się nad nimi pochylić. Książka staje się więc z tego względu okazją - wydarzeniem w życiu rodzica i dziecka, w którym wspólnie odpowiadają sobie na pytania związane z wiarą i moralnością. Nie jest to jedynie teoretyczne założenie, bowiem każdy temat obok ilustracyjnej części dla dzieci przedstawiającej przygody Dreptusia i Wychowawcy zawiera też część rozważania słowa Bożego w rytmie Lectio Divina, która może być niezależnie skierowana do dorosłych. Książka stanowi cykl tematyczny z zakresu wychowania, który może stać się przewodnikiem w procesie wychowania dzieci. Ma przejrzystą strukturę 44 tematów po równo rozmieszczonych w 11 rozdziałach. W każdym z nich czytelnik odnajdzie etapy znane z rozważania Lectio Divina, kolejno czytania fragmentów Pisma Świętego (lectio), rozważania (meditatio), modlitwy (oratio) i działania (actio). Każdy temat jest jakimś kroczkiem w codziennej praktyce życia religijnego i społecznego, do czego zachęca propozycja czynu. W tym względzie książka jest pomocą w odpowiedzi na wiele zasadnych pytań dziecka, dlaczego ma zachowywać się w określony sposób i wpływa na dojrzale kształtowane sumienia u najmłodszych. Nie można zapomnieć także o warstwie merytorycznej, gdyż dynamiczna lektura tekstów biblijnych ze świadomym zakotwiczeniem w życiu codziennym tu i teraz sprzyja wzbogaceniu wiedzy biblijnej przez wzbudzenie ciekawości i bliskości Słowa Bożego. Kształt Elementarza sprawia, że jest to książka uniwersalna i co warte podkreślenia - dwukierunkowa: pozwoli ona dziecku zainspirować się dojrzałym życiem chrześcijańskim, zaś dorosłemu lepiej poznać własne dziecko i owocnie z nim rozmawiać - tak by było zaopiekowane pod kątem wiedzy i wychowania. Może się okazać, że podróż Dreptusia i Wychowawcy będzie piękną i długo wspominaną wspólną przygodą rodzica i dziecka.
Dominik Ciomek
Wspólna droga - różne zadania. Świeccy i duchowni w Kościele.
Ogólnopolska Konferencja Naukowa pod patronatem Stowarzyszenia Katechetyków Polskich
27 stycznia 2024 r.
Konferencja naukowa pod patronatem Stowarzyszenia Katechetyków Polskich
28.11.2023 r., Aula Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Sympozjum pod patronatem Stowarzyszenia Katechetyków Polskich.
Konferencję można zobaczyć na https://www.youtube.com/watch?v=62B3dIIOSig
W imieniu organizatorów
ks. dr hab. Grzegorz Chojnacki, prof. US
dr Aneta Krupka
ks. dr Radosław Mazur
Credo
in Ecclesiam. Kościół w katechezie, historii i teologii,
red. R. Ceglarek, M. Borda, Częstochowa 2023.
Namysł nad głównymi treściami związanymi z wiarą w Kościele i wiarą w Kościół jest motywem powstania tej książki i wpisuje się w ciąg podejmowanych refleksji eklezjalnych w kontekście realizowanego programu duszpasterskiego „Wierzę w Kościół Chrystusowy”. Pragnie ona pogłębić wiedzę o Kościele w wymiarze katechetycznym, historycznym i teologicznym (w wybranych obszarach), a zarazem motywować do aktywności we wspólnocie Kościoła.
Celem II Kongresu Teologii Praktycznej organizowanego przez Wydział Teologicznych UKSW, Polskie Stowarzyszenie Pastoralistów, Stowarzyszenie Katechetyków Polskich, Stowarzyszenie Liturgistów Polskich i Stowarzyszenie Homiletów Polskich była diagnoza obecnej sytuacji społeczno-religijnej w Polsce uwarunkowanej pandemią oraz stanu duszpasterstwa (widzieć), jej analiza w świetle nauczania Magisterium (oceniać) i wytyczanie kierunkowych działań dla funkcjonowania polskich parafii (działać).
W ramach Kongresu przedstawiono wyniki najnowszych badań dotyczące, między innymi, stanu polskich parafii i katechezy dorosłych, świadomości proboszczów dotyczącej oceny obecnej sytuacji i czekających wyzwań, postrzegania księży przez młodzież.
W Kongresie wzięli udział przedstawiciele Komisji
Duszpasterstwa KEP, Zespołu ds. Nowej Ewangelizacji KEP, Komisji ds. Kultu
Bożego i Dyscypliny Sakramentów KEP, Komisji ds. Wychowania Katolickiego KEP,
Rady ds. Rodziny KEP, Ogólnopolskiej Rady Ruchów, Rady ds. Apostolstwa
Świeckich. W ramach Kongresu odbyła się prezentacja parafii
wyróżnionych w organizowanym przez Katolicką Agencję Informacyjną konkursie Aktywna
parafia.
Programy nauczania religii w Polsce (1918-1939). Materiały źródłowe, Częstochowa 2023, ss. 735. Monografia składa się z dwóch części. Pierwsza zawiera teoretyczne rozważania na temat istoty, celów, zadań i treści szkolnych programów nauczania powstałych w międzywojniu w Polsce, ukazanych na tle koncepcji programowych wypracowanych w tym czasie przez głównych przedstawicieli pedagogiki i dydaktyki oraz katechetyki. Z kolei druga część stanowi unikalny materiał źródłowy, zawiera bowiem programy nauki religii do wszystkich typów szkół wydane w tym okresie, co wydaje się szczególnie ważne i cenne, gdyż dla wielu znawców problemu część znalezionych i opisanych programów w ogóle dotychczas nie była znana (z recenzji bpa dra hab. Wojciecha Osiala i ks. prof. dra hab. Pawła Mąkosy).
W dniach 20-21 X 2022 roku na Wydziale Teologii UWM w Olsztynie odbyło się w formie hybrydowej ogólnopolskie seminarium popularnonaukowe pt. „Pedagogia tolerancji. Między wolnością a odpowiedzialnością”. Stowarzyszenie Katechetyków Polskich objęło patronat honorowym nad tym wydarzeniem. W seminarium aktywnie uczestniczyli członkowie Stowarzyszenia Katechetyków Polskich, reprezentujących różne środowiska naukowe w Polsce.
Zapraszamy do zapoznania się
ze szczegółowymi relacjami i do fotogalerii:
Przedstawiciele Stowarzyszenia Katechetyków Polskich wzięli
udział w Ogólnopolskiej Konferencji Katechetycznej "Katecheza wczoraj,
dziś i jutro", która odbyła się na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu
Opolskiego w dniu 18 czerwca 2022 r. Mszy św. na rozpoczęcie przewodniczył
honorowy członek SKP ks. Kazimierz kard. Nycz. Jednym z prelegentów była
wiceprzewodnicząca Zarządu SKP prof. dr hab. Anna Zellma (UWM Olsztyn), która
wygłosiła referat nt. Posługi katechetycznej ks. prof. Radosława Chałupniaka.
Wydarzeniu towarzyszyła promocja nowego "Leksykonu katechetycznego".
Przedmiotem
badań przedstawionych w monografii jest komunikacja Kościoła katolickiego w
Polsce z wiernymi i otoczeniem zewnętrznym w okresie pierwszej fali pandemii
Covid-19. Interdyscyplinarne badania zrealizowano w paradygmacie badawczym J.
Cardina, obejmującym trzy etapy naukowej eksploracji: widzieć – ocenić –
działać. (...) Stosując metodę analizy krytycznej i wnioskowania,
dokonano syntetycznej oceny komunikacji Kościoła w hermeneutycznym kluczu
trzech podstawowych funkcji Kościoła: prorockiej, kultycznej i pasterskiej.
Procedura ta pozwoliła zamknąć trzeci etap badawczy rekomendacjami
teologicznopastoralnymi i duszpasterskimi adresowanych do Kościoła katolickiego
w Polsce (rozdział V Raportu). Cechą znamienną realizacji w okresie pierwszej
fali COVID-19 zarówno funkcji prorockiej, jak i kultycznej była mediatyzacja
przepowiadania i sprawowania sakramentów, szczególnie Eucharystii. Przyniosło
to nowe sposoby uczestniczenia w kulcie, w liturgii, w sakramentach
(Eucharystia, sakrament pokuty i pojednania) oraz zauważalny trend prywatyzacji
wiary. Tym samym postawiło Kościół przed koniecznością poszukiwania nowych form
duszpasterstwa.
Link do pobrania monografii tutaj
Monografia prof. ks. prof. dra hab. Zygfryd Glaesera (z Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego) i prof. dr hab. Anny Zellma (z Wydziału Teologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurkiego w Olsztynie) pt. Die ökumenische Pädagogik von Papst Franziskus. Auf dem Weg zu einem neuen Verständnis von Martin Luther und seinem Erbe, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht Verlag 2021, ss. 124, bedąca owocem ich wspólnych badań naukowych, została zauważona – jako godna polecenia – w Watykanie (Vatican News). Przedmowę do monografii napisał kardynał Kurt Koch, Przewodniczący Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan.
Zachęcamy do zapoznania się z recenzją: https://www.vaticannews.va/de/papst/news/2021-07/buchtipp-oekumene-paedagogik-papst-franziskus-glaeser-zellma.html?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=NewsletterVN-DE
Seria
dostępna bezpłatnie pod tym linkiem:
https://slownikispoleczne.ignatianum.edu.pl/index.php/ss
pełna wersja PL
https://slownikispoleczne.ignatianum.edu.pl/pliki/pr_pl.pdf
Seria dostępna bezpłatnie pod tym linkiem:
https://slownikispoleczne.ignatianum.edu.pl/index.php/ss/catalog/view/29/65/158-2
Jest nam niezmiernie miło podzielić się ogromną radością i sukcesem naukowym w postaci monografii, będącej owocem wspólnych badań naukowych, prowadzonych przez ks. prof. Zygfryda Glesera z Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego i prof. Annę Zellmę z Wydziału Teologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Monografia została opublikowana w wydawnictwie z poziomu II: Vandenhoeck & Ruprecht Verlag (Göttingen) z przyznaną liczbą 300 punktów. To bardzo wysokie osiągnięcie naukowe o zasięgu międzynarodowym.
Tytuł monografii: Die ökumenische Pädagogik von Papst Franziskus. Auf dem Weg zu einem neuen Verständnis von Martin Luther und seinem Erbe, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht Verlag, 2021, ss. 124.
Przedmowę do monografii napisał kardynał Kurt Koch, Przewodniczący Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan. Promocja książki została zaplanowana przez Wydawnictwo w Niemczech – na 12 kwietnia 2021 roku.
Zachęcamy do lektury.
Wykładowcy katechetyki
Na wydziałach i w seminariach prowadzimy zajęcia,
które mają przygotować studentów teologii
do animowania katechezy w różnych środowiskach,
a także profesjonalnego wsparcia katechezy rodzinnej.