Raduj się, ziemio, opromieniona tak niezmiernym blaskiem, a oświecona jasnością Króla wieków, poczuj, że wolna jesteś od mroku, co świat okrywa!
(fragment orędzia Exultet)
Drodzy Członkowie Stowarzyszenia Katechetyków Polskich
Z okazji świąt Zmartwychwstania Pańskiego życzymy nadziei, by jej blask oświecał każdy dzień; miłości, by wypełniała wszelki mrok serca oraz wiary w pełne radości spotkanie Zmartwychwstałego Króla wieków. Wielu łask Bożych na czas przeżywania świąt Wielkiej Nocy.
Z wyrazami szacunku i modlitwą, w imieniu Zarządu,
ks. dr hab. Roman Buchta, prof. UŚ
Przewodniczący SKP
W czwartek, 14 marca 2024 r., podczas 397. Zebrania Plenarnego KEP biskupi dokonali wyborów do gremiów Episkopatu oraz do instytucji kościelnych podległych Konferencji Episkopatu Polski. Powołali również Zespół roboczy ds. kontaktów z Rządem RP w sprawie lekcji religii w szkole, w skład którego weszło czterech członków Stowarzyszenia Katechetyków Polskich: bp dr hab. Wojciech T. Osial – Przewodniczący Zespołu, bp dr Marek Mendyk, prof. dr hab. Anna Zellma, dr hab. Aneta Rayzacher-Majewska. Do Zespołu należą również: bp dr hab. Andrzej Czaja, prof. UO, bp dr Damian Muskus, bp dr Arkadiusz Trochanowski.
Gratulujemy
i życzymy Bożego błogosławieństwa,
Ks. dr hab. Roman
Buchta, prof. UŚ
Przewodniczący
SKP
Sięgając po książkę Drogi wychowania. Elementarz pedagogii biblijnej intuicyjnie oczekujemy propozycji pedagogicznej o szerokim zakresie wykorzystania. Znane jest stwierdzenie, że to rodzina jest pierwszym, a może i najważniejszym środowiskiem katechetycznym w życiu dziecka, przy czym proces wychowania i formacji religijnej wydaje się być zbyt znaczący, by potraktować go jedynie spontanicznie. Myślę, że pierwszym zaskoczeniem może być adresat Elementarza – okazuje się bowiem, że nie jest nim jedynie dziecko, które wraz z poznawaniem scen biblijnych zostaje wprowadzone w świat wartości chrześcijańskich, ale także dorosły, który te wartości zapewne przyjął, jednak ma okazję, by jeszcze raz się nad nimi pochylić. Książka staje się więc z tego względu okazją - wydarzeniem w życiu rodzica i dziecka, w którym wspólnie odpowiadają sobie na pytania związane z wiarą i moralnością. Nie jest to jedynie teoretyczne założenie, bowiem każdy temat obok ilustracyjnej części dla dzieci przedstawiającej przygody Dreptusia i Wychowawcy zawiera też część rozważania słowa Bożego w rytmie Lectio Divina, która może być niezależnie skierowana do dorosłych. Książka stanowi cykl tematyczny z zakresu wychowania, który może stać się przewodnikiem w procesie wychowania dzieci. Ma przejrzystą strukturę 44 tematów po równo rozmieszczonych w 11 rozdziałach. W każdym z nich czytelnik odnajdzie etapy znane z rozważania Lectio Divina, kolejno czytania fragmentów Pisma Świętego (lectio), rozważania (meditatio), modlitwy (oratio) i działania (actio). Każdy temat jest jakimś kroczkiem w codziennej praktyce życia religijnego i społecznego, do czego zachęca propozycja czynu. W tym względzie książka jest pomocą w odpowiedzi na wiele zasadnych pytań dziecka, dlaczego ma zachowywać się w określony sposób i wpływa na dojrzale kształtowane sumienia u najmłodszych. Nie można zapomnieć także o warstwie merytorycznej, gdyż dynamiczna lektura tekstów biblijnych ze świadomym zakotwiczeniem w życiu codziennym tu i teraz sprzyja wzbogaceniu wiedzy biblijnej przez wzbudzenie ciekawości i bliskości Słowa Bożego. Kształt Elementarza sprawia, że jest to książka uniwersalna i co warte podkreślenia - dwukierunkowa: pozwoli ona dziecku zainspirować się dojrzałym życiem chrześcijańskim, zaś dorosłemu lepiej poznać własne dziecko i owocnie z nim rozmawiać - tak by było zaopiekowane pod kątem wiedzy i wychowania. Może się okazać, że podróż Dreptusia i Wychowawcy będzie piękną i długo wspominaną wspólną przygodą rodzica i dziecka.
Dominik Ciomek
Wspólna droga - różne zadania. Świeccy i duchowni w Kościele.
Ogólnopolska Konferencja Naukowa pod patronatem Stowarzyszenia Katechetyków Polskich
27 stycznia 2024 r.
W dniu 12 stycznia 2024 roku w formule on-line odbyło się ogólnopolskie spotkanie Przewodniczącego Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski ks. biskupa Wojciecha Osiala z Dyrektorami Wydziałów Katechetycznych Polsce.
Głównym przedmiotem rozmów były obawy o przyszłość lekcji religii w szkole. Uczestnicy spotkania wyrazili swoje głębokie zaniepokojenie wobec doniesień medialnych ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej zapowiadających zmianę w organizacji i zasadach nauczania lekcji religii. Zadeklarowano troskę oraz wsparcie dla nauczycieli religii, zwłaszcza osób świeckich.
Przewodniczący Komisji Wychowania wraz z Dyrektorami mocno podkreślają ogromną wartość lekcji religii w wymiarze religijnym, wychowawczym i kulturowym. Doceniają również wielką pracę nauczycieli religii wykonywaną w tym zakresie. Przypominają o potrzebie wspólnego społecznego zaangażowania się w sprawę edukacji religijnej dzieci i młodzieży na płaszczyźnie intelektualnej, duchowej i kulturowej. Uczestnicy spotkania wyrażają nadzieję, że wszelkie zmiany w organizacji lekcji religii odbędą się w porozumieniu pomiędzy stroną rządową a Kościołami i związkami wyznaniowymi.
Ks. Tomasz Kopiczko
Sekretarz Komisji
Wychowania Katolickiego KEP
Konferencja naukowa pod patronatem Stowarzyszenia Katechetyków Polskich
28.11.2023 r., Aula Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Sympozjum pod patronatem Stowarzyszenia Katechetyków Polskich.
Konferencję można zobaczyć na https://www.youtube.com/watch?v=62B3dIIOSig
W imieniu organizatorów
ks. dr hab. Grzegorz Chojnacki, prof. US
dr Aneta Krupka
ks. dr Radosław Mazur
Credo
in Ecclesiam. Kościół w katechezie, historii i teologii,
red. R. Ceglarek, M. Borda, Częstochowa 2023.
Namysł nad głównymi treściami związanymi z wiarą w Kościele i wiarą w Kościół jest motywem powstania tej książki i wpisuje się w ciąg podejmowanych refleksji eklezjalnych w kontekście realizowanego programu duszpasterskiego „Wierzę w Kościół Chrystusowy”. Pragnie ona pogłębić wiedzę o Kościele w wymiarze katechetycznym, historycznym i teologicznym (w wybranych obszarach), a zarazem motywować do aktywności we wspólnocie Kościoła.
XXI. European Forum for Religious Education in Schools
Dear Ladies and Gentlemen,
On behalf of EuFRES, we have the honor to invite you to participate in our next conference. It will take place in Poprad (Slovakia) from 3rd to 7th April 2024. The theme of our meeting is: Resilience and Christian Hope. Religious Education as an essential driving force in times of crisis.
In accordance with our tradition, academics and people responsible for religious education in public schools in the countries of Europe take part. EuFRES is an independent committee for research and exchange of experience. It is an initiative of Catholics, but open to other religious denominations. It is financially independent of public national or European institutions. Our statutes provide that all participants pay for their own travel and accommodation expenses and contribute to the expenses of the whole organization. A governing body, elected by the General Assembly, is responsible for all activities of the organization, including the convening of these study conferences and discussions of current issues in education that are of common interest to EuFRES members. The statutes of this organization, which can be found on its own website, contain all the guidelines for the rules of the meeting.
At the XXI EuFRES Conference, questions concerning the contribution of religious education in schools to social cohesion in European societies will be debated. Special attention will be given in this conference to the theme of resilience and Christian hope in relation to Catholic religious education. It is the theme of study both in the presentations of the invited experts and in the sharing of experiences that the participants have had in their countries.
In the attached document you will find the detailed programme of our next Forum in Poprad (Slovakia) and the registration form. As with previous conferences, the papers will be available in different languages.
We kindly ask you to pass on this communication to persons who might be interested in this topic, as well as to those who are academically active in this field or who have responsibility for religious education in schools.
As has always been the case, our programme will also consider the wish that the situation regarding the conference topic in the individual countries be discussed or presented in short papers. You are also welcome to make a short contribution about relevant events in your country. Further information can be found below.
We hope for your participation and remain in anticipation of your visit to Poprad with best regards.
Roman Buchta Tibor Reimer
President of EUFRES Secretary General of EUFRESCelem II Kongresu Teologii Praktycznej organizowanego przez Wydział Teologicznych UKSW, Polskie Stowarzyszenie Pastoralistów, Stowarzyszenie Katechetyków Polskich, Stowarzyszenie Liturgistów Polskich i Stowarzyszenie Homiletów Polskich była diagnoza obecnej sytuacji społeczno-religijnej w Polsce uwarunkowanej pandemią oraz stanu duszpasterstwa (widzieć), jej analiza w świetle nauczania Magisterium (oceniać) i wytyczanie kierunkowych działań dla funkcjonowania polskich parafii (działać).
W ramach Kongresu przedstawiono wyniki najnowszych badań dotyczące, między innymi, stanu polskich parafii i katechezy dorosłych, świadomości proboszczów dotyczącej oceny obecnej sytuacji i czekających wyzwań, postrzegania księży przez młodzież.
W Kongresie wzięli udział przedstawiciele Komisji
Duszpasterstwa KEP, Zespołu ds. Nowej Ewangelizacji KEP, Komisji ds. Kultu
Bożego i Dyscypliny Sakramentów KEP, Komisji ds. Wychowania Katolickiego KEP,
Rady ds. Rodziny KEP, Ogólnopolskiej Rady Ruchów, Rady ds. Apostolstwa
Świeckich. W ramach Kongresu odbyła się prezentacja parafii
wyróżnionych w organizowanym przez Katolicką Agencję Informacyjną konkursie Aktywna
parafia.
Programy nauczania religii w Polsce (1918-1939). Materiały źródłowe, Częstochowa 2023, ss. 735. Monografia składa się z dwóch części. Pierwsza zawiera teoretyczne rozważania na temat istoty, celów, zadań i treści szkolnych programów nauczania powstałych w międzywojniu w Polsce, ukazanych na tle koncepcji programowych wypracowanych w tym czasie przez głównych przedstawicieli pedagogiki i dydaktyki oraz katechetyki. Z kolei druga część stanowi unikalny materiał źródłowy, zawiera bowiem programy nauki religii do wszystkich typów szkół wydane w tym okresie, co wydaje się szczególnie ważne i cenne, gdyż dla wielu znawców problemu część znalezionych i opisanych programów w ogóle dotychczas nie była znana (z recenzji bpa dra hab. Wojciecha Osiala i ks. prof. dra hab. Pawła Mąkosy).
Szanowni
Członkowie Stowarzyszenia Katechetyków Polskich,
redakcja kwartalnika biblijno-teologicznego „Verbum Vitae”
przygotowuje numer tematyczny „Odpowiedź
Kościoła na sekularyzację” i zaprasza członków SKP do przesyłania
tekstów, które wpisują się w tematykę tego numeru. „Verbum Vitae”
należy do prestiżowych czasopism naukowych o znaczeniu międzynarodowym. Jest
wydawane przez Sekcję Nauk Biblijnych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
Jana Pawła II. Publikowane są w nim artykuły w języku angielskim. Czasopismo
jest obecne w naukowej bazie danych SCOPUS. W obowiązujących Wykazie czasopism
naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, ogłoszonym
przez Ministra Edukacji i Nauki, „Verbum Vitae” przyznano 100 punktów.
Szczegółowe informacje na temat zasad składania tekstu artykułu naukowego do ww. numeru tematycznego „Verbum Vitae” można znaleźć na stronie czasopisma: https://czasopisma.kul.pl/index.php/vv/announcement/view/161
z wyrazami szacunku i serdecznym pozdrowieniem,
Ks. dr hab. Roman Buchta, prof. UŚ
Przewodniczący Stowarzyszenia Katechetyków Polskich
W dniach 20-21 X 2022 roku na Wydziale Teologii UWM w Olsztynie odbyło się w formie hybrydowej ogólnopolskie seminarium popularnonaukowe pt. „Pedagogia tolerancji. Między wolnością a odpowiedzialnością”. Stowarzyszenie Katechetyków Polskich objęło patronat honorowym nad tym wydarzeniem. W seminarium aktywnie uczestniczyli członkowie Stowarzyszenia Katechetyków Polskich, reprezentujących różne środowiska naukowe w Polsce.
Zapraszamy do zapoznania się
ze szczegółowymi relacjami i do fotogalerii:
Przedstawiciele Stowarzyszenia Katechetyków Polskich wzięli
udział w Ogólnopolskiej Konferencji Katechetycznej "Katecheza wczoraj,
dziś i jutro", która odbyła się na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu
Opolskiego w dniu 18 czerwca 2022 r. Mszy św. na rozpoczęcie przewodniczył
honorowy członek SKP ks. Kazimierz kard. Nycz. Jednym z prelegentów była
wiceprzewodnicząca Zarządu SKP prof. dr hab. Anna Zellma (UWM Olsztyn), która
wygłosiła referat nt. Posługi katechetycznej ks. prof. Radosława Chałupniaka.
Wydarzeniu towarzyszyła promocja nowego "Leksykonu katechetycznego".
Przedmiotem
badań przedstawionych w monografii jest komunikacja Kościoła katolickiego w
Polsce z wiernymi i otoczeniem zewnętrznym w okresie pierwszej fali pandemii
Covid-19. Interdyscyplinarne badania zrealizowano w paradygmacie badawczym J.
Cardina, obejmującym trzy etapy naukowej eksploracji: widzieć – ocenić –
działać. (...) Stosując metodę analizy krytycznej i wnioskowania,
dokonano syntetycznej oceny komunikacji Kościoła w hermeneutycznym kluczu
trzech podstawowych funkcji Kościoła: prorockiej, kultycznej i pasterskiej.
Procedura ta pozwoliła zamknąć trzeci etap badawczy rekomendacjami
teologicznopastoralnymi i duszpasterskimi adresowanych do Kościoła katolickiego
w Polsce (rozdział V Raportu). Cechą znamienną realizacji w okresie pierwszej
fali COVID-19 zarówno funkcji prorockiej, jak i kultycznej była mediatyzacja
przepowiadania i sprawowania sakramentów, szczególnie Eucharystii. Przyniosło
to nowe sposoby uczestniczenia w kulcie, w liturgii, w sakramentach
(Eucharystia, sakrament pokuty i pojednania) oraz zauważalny trend prywatyzacji
wiary. Tym samym postawiło Kościół przed koniecznością poszukiwania nowych form
duszpasterstwa.
Link do pobrania monografii tutaj
Monografia prof. ks. prof. dra hab. Zygfryd Glaesera (z Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego) i prof. dr hab. Anny Zellma (z Wydziału Teologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurkiego w Olsztynie) pt. Die ökumenische Pädagogik von Papst Franziskus. Auf dem Weg zu einem neuen Verständnis von Martin Luther und seinem Erbe, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht Verlag 2021, ss. 124, bedąca owocem ich wspólnych badań naukowych, została zauważona – jako godna polecenia – w Watykanie (Vatican News). Przedmowę do monografii napisał kardynał Kurt Koch, Przewodniczący Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan.
Zachęcamy do zapoznania się z recenzją: https://www.vaticannews.va/de/papst/news/2021-07/buchtipp-oekumene-paedagogik-papst-franziskus-glaeser-zellma.html?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=NewsletterVN-DE
Seria
dostępna bezpłatnie pod tym linkiem:
https://slownikispoleczne.ignatianum.edu.pl/index.php/ss
pełna wersja PL
https://slownikispoleczne.ignatianum.edu.pl/pliki/pr_pl.pdf
Seria dostępna bezpłatnie pod tym linkiem:
https://slownikispoleczne.ignatianum.edu.pl/index.php/ss/catalog/view/29/65/158-2
Jest nam niezmiernie miło podzielić się ogromną radością i sukcesem naukowym w postaci monografii, będącej owocem wspólnych badań naukowych, prowadzonych przez ks. prof. Zygfryda Glesera z Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego i prof. Annę Zellmę z Wydziału Teologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Monografia została opublikowana w wydawnictwie z poziomu II: Vandenhoeck & Ruprecht Verlag (Göttingen) z przyznaną liczbą 300 punktów. To bardzo wysokie osiągnięcie naukowe o zasięgu międzynarodowym.
Tytuł monografii: Die ökumenische Pädagogik von Papst Franziskus. Auf dem Weg zu einem neuen Verständnis von Martin Luther und seinem Erbe, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht Verlag, 2021, ss. 124.
Przedmowę do monografii napisał kardynał Kurt Koch, Przewodniczący Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan. Promocja książki została zaplanowana przez Wydawnictwo w Niemczech – na 12 kwietnia 2021 roku.
Zachęcamy do lektury.
Wykładowcy katechetyki
Na wydziałach i w seminariach prowadzimy zajęcia,
które mają przygotować studentów teologii
do animowania katechezy w różnych środowiskach,
a także profesjonalnego wsparcia katechezy rodzinnej.