W dniu 9 października 2024 roku delegaci Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski oraz Zespołu roboczego KEP do spraw kontaktów z Rządem RP w sprawie lekcji religii w szkole spotkali się z przedstawicielami Ministerstwa Edukacji Narodowej. W spotkaniu, w którym wzięli także udział eksperci, stronie państwowej przewodniczyła Katarzyna Lubnauer, sekretarz stanu w MEN, stronie kościelnej bp Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania KEP oraz bp Arkadiusz Trochanowski, reprezentujący Kościół grekokatolicki. Strona państwowa zaprezentowała projekt kolejnej nowelizacji Rozporządzenia o nauczaniu religii. Strona kościelna przedstawiła swój sprzeciw i wątpliwości odnoszące się do projektu zmian w tym Rozporządzeniu, zwłaszcza zmniejszenia liczby godzin religii na wszystkich poziomach nauczania szkolnego o połowę, a także rezygnacji z obecnego w Rozporządzeniu zapisu konkordatowego, stanowiącego że lekcje religii odbywają się „w ramach planu zajęć szkolnych i przedszkolnych” (art. 12, pkt. 1), przez zastąpienie go sztywną zasadą, że lekcje te będą się odbywać przed lub po obowiązkowych zajęciach edukacyjnych. Podniesiono także wcześniejsze wątpliwości odnoszące się do tworzenia grup z uczniów na różnych poziomach edukacyjnych. Zwrócono uwagę, że takie rozwiązania zostały podjęte niezgodnie z Ustawą o systemie oświaty oraz podkreślono, że będą utrudniać realizację prawa do dostępu do lekcji religii dla uczniów, których rodzice (lub oni sami) tego sobie życzą. Strona kościelna ponownie zaapelowała o przestrzeganie właściwego trybu procedowania zmian w Rozporządzeniu, który domaga się porozumienia strony państwowej z władzami Kościoła i związków wyznaniowych, a nie tylko konsultacji.
Zjazd Stowarzyszenia Katechetyków Polskich
Katecheza rodziców w nowej sytuacji społecznej
Porszewice, 17-19 września 2024 r.
Ojciec Święty Franciszek mianował biskupem łowickim bp. Wojciecha Tomasza Osiala, dotychczasowego biskupa pomocniczego i administratora apostolskiego sede vacante diecezji łowickiej.
W imieniu Zarządu Stowarzyszenia Katechetyków Polskich składam gratulacje
i życzę Bożego błogosławieństwa.
ks. dr hab. Roman Buchta, prof. UŚ
Przewodniczący Zarządu SKP
XXI Nadbałtyckie
Debaty Katechetyków Polskich
Wtajemniczenie „do” i mistagogia „po” – Eucharystia oraz
sakrament pokuty i pojednania
Trzęsacz, 17-18 czerwca 2024
OGÓLNOPOLSKIE SPOTKANIE DYREKTORÓW WYDZIAŁÓW KATECHETYCZNYCH
z udziałem Zarządu i Członków Stowarzyszenia Katechetyków Polskich
pt. Teraźniejszość i przyszłość katechezy szkolnej
Stegna, 21-23 maja 2024 r. (Diecezja Elbląska)
W czwartek, 14 marca 2024 r., podczas 397. Zebrania Plenarnego KEP biskupi dokonali wyborów do gremiów Episkopatu oraz do instytucji kościelnych podległych Konferencji Episkopatu Polski. Powołali również Zespół roboczy ds. kontaktów z Rządem RP w sprawie lekcji religii w szkole, w skład którego weszło czterech członków Stowarzyszenia Katechetyków Polskich: bp dr hab. Wojciech T. Osial – Przewodniczący Zespołu, bp dr Marek Mendyk, prof. dr hab. Anna Zellma, dr hab. Aneta Rayzacher-Majewska. Do Zespołu należą również: bp dr hab. Andrzej Czaja, prof. UO, bp dr Damian Muskus, bp dr Arkadiusz Trochanowski.
Gratulujemy
i życzymy Bożego błogosławieństwa,
Ks. dr hab. Roman
Buchta, prof. UŚ
Przewodniczący
SKP
Sięgając po książkę Drogi wychowania. Elementarz pedagogii biblijnej intuicyjnie oczekujemy propozycji pedagogicznej o szerokim zakresie wykorzystania. Znane jest stwierdzenie, że to rodzina jest pierwszym, a może i najważniejszym środowiskiem katechetycznym w życiu dziecka, przy czym proces wychowania i formacji religijnej wydaje się być zbyt znaczący, by potraktować go jedynie spontanicznie. Myślę, że pierwszym zaskoczeniem może być adresat Elementarza – okazuje się bowiem, że nie jest nim jedynie dziecko, które wraz z poznawaniem scen biblijnych zostaje wprowadzone w świat wartości chrześcijańskich, ale także dorosły, który te wartości zapewne przyjął, jednak ma okazję, by jeszcze raz się nad nimi pochylić. Książka staje się więc z tego względu okazją - wydarzeniem w życiu rodzica i dziecka, w którym wspólnie odpowiadają sobie na pytania związane z wiarą i moralnością. Nie jest to jedynie teoretyczne założenie, bowiem każdy temat obok ilustracyjnej części dla dzieci przedstawiającej przygody Dreptusia i Wychowawcy zawiera też część rozważania słowa Bożego w rytmie Lectio Divina, która może być niezależnie skierowana do dorosłych. Książka stanowi cykl tematyczny z zakresu wychowania, który może stać się przewodnikiem w procesie wychowania dzieci. Ma przejrzystą strukturę 44 tematów po równo rozmieszczonych w 11 rozdziałach. W każdym z nich czytelnik odnajdzie etapy znane z rozważania Lectio Divina, kolejno czytania fragmentów Pisma Świętego (lectio), rozważania (meditatio), modlitwy (oratio) i działania (actio). Każdy temat jest jakimś kroczkiem w codziennej praktyce życia religijnego i społecznego, do czego zachęca propozycja czynu. W tym względzie książka jest pomocą w odpowiedzi na wiele zasadnych pytań dziecka, dlaczego ma zachowywać się w określony sposób i wpływa na dojrzale kształtowane sumienia u najmłodszych. Nie można zapomnieć także o warstwie merytorycznej, gdyż dynamiczna lektura tekstów biblijnych ze świadomym zakotwiczeniem w życiu codziennym tu i teraz sprzyja wzbogaceniu wiedzy biblijnej przez wzbudzenie ciekawości i bliskości Słowa Bożego. Kształt Elementarza sprawia, że jest to książka uniwersalna i co warte podkreślenia - dwukierunkowa: pozwoli ona dziecku zainspirować się dojrzałym życiem chrześcijańskim, zaś dorosłemu lepiej poznać własne dziecko i owocnie z nim rozmawiać - tak by było zaopiekowane pod kątem wiedzy i wychowania. Może się okazać, że podróż Dreptusia i Wychowawcy będzie piękną i długo wspominaną wspólną przygodą rodzica i dziecka.
Dominik Ciomek
Wspólna droga - różne zadania. Świeccy i duchowni w Kościele.
Ogólnopolska Konferencja Naukowa pod patronatem Stowarzyszenia Katechetyków Polskich
27 stycznia 2024 r.
Konferencja naukowa pod patronatem Stowarzyszenia Katechetyków Polskich
28.11.2023 r., Aula Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Sympozjum pod patronatem Stowarzyszenia Katechetyków Polskich.
Konferencję można zobaczyć na https://www.youtube.com/watch?v=62B3dIIOSig
W imieniu organizatorów
ks. dr hab. Grzegorz Chojnacki, prof. US
dr Aneta Krupka
ks. dr Radosław Mazur
Credo
in Ecclesiam. Kościół w katechezie, historii i teologii,
red. R. Ceglarek, M. Borda, Częstochowa 2023.
Namysł nad głównymi treściami związanymi z wiarą w Kościele i wiarą w Kościół jest motywem powstania tej książki i wpisuje się w ciąg podejmowanych refleksji eklezjalnych w kontekście realizowanego programu duszpasterskiego „Wierzę w Kościół Chrystusowy”. Pragnie ona pogłębić wiedzę o Kościele w wymiarze katechetycznym, historycznym i teologicznym (w wybranych obszarach), a zarazem motywować do aktywności we wspólnocie Kościoła.
Celem II Kongresu Teologii Praktycznej organizowanego przez Wydział Teologicznych UKSW, Polskie Stowarzyszenie Pastoralistów, Stowarzyszenie Katechetyków Polskich, Stowarzyszenie Liturgistów Polskich i Stowarzyszenie Homiletów Polskich była diagnoza obecnej sytuacji społeczno-religijnej w Polsce uwarunkowanej pandemią oraz stanu duszpasterstwa (widzieć), jej analiza w świetle nauczania Magisterium (oceniać) i wytyczanie kierunkowych działań dla funkcjonowania polskich parafii (działać).
W ramach Kongresu przedstawiono wyniki najnowszych badań dotyczące, między innymi, stanu polskich parafii i katechezy dorosłych, świadomości proboszczów dotyczącej oceny obecnej sytuacji i czekających wyzwań, postrzegania księży przez młodzież.
W Kongresie wzięli udział przedstawiciele Komisji
Duszpasterstwa KEP, Zespołu ds. Nowej Ewangelizacji KEP, Komisji ds. Kultu
Bożego i Dyscypliny Sakramentów KEP, Komisji ds. Wychowania Katolickiego KEP,
Rady ds. Rodziny KEP, Ogólnopolskiej Rady Ruchów, Rady ds. Apostolstwa
Świeckich. W ramach Kongresu odbyła się prezentacja parafii
wyróżnionych w organizowanym przez Katolicką Agencję Informacyjną konkursie Aktywna
parafia.
Programy nauczania religii w Polsce (1918-1939). Materiały źródłowe, Częstochowa 2023, ss. 735. Monografia składa się z dwóch części. Pierwsza zawiera teoretyczne rozważania na temat istoty, celów, zadań i treści szkolnych programów nauczania powstałych w międzywojniu w Polsce, ukazanych na tle koncepcji programowych wypracowanych w tym czasie przez głównych przedstawicieli pedagogiki i dydaktyki oraz katechetyki. Z kolei druga część stanowi unikalny materiał źródłowy, zawiera bowiem programy nauki religii do wszystkich typów szkół wydane w tym okresie, co wydaje się szczególnie ważne i cenne, gdyż dla wielu znawców problemu część znalezionych i opisanych programów w ogóle dotychczas nie była znana (z recenzji bpa dra hab. Wojciecha Osiala i ks. prof. dra hab. Pawła Mąkosy).
W dniach 20-21 X 2022 roku na Wydziale Teologii UWM w Olsztynie odbyło się w formie hybrydowej ogólnopolskie seminarium popularnonaukowe pt. „Pedagogia tolerancji. Między wolnością a odpowiedzialnością”. Stowarzyszenie Katechetyków Polskich objęło patronat honorowym nad tym wydarzeniem. W seminarium aktywnie uczestniczyli członkowie Stowarzyszenia Katechetyków Polskich, reprezentujących różne środowiska naukowe w Polsce.
Zapraszamy do zapoznania się
ze szczegółowymi relacjami i do fotogalerii:
Przedstawiciele Stowarzyszenia Katechetyków Polskich wzięli
udział w Ogólnopolskiej Konferencji Katechetycznej "Katecheza wczoraj,
dziś i jutro", która odbyła się na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu
Opolskiego w dniu 18 czerwca 2022 r. Mszy św. na rozpoczęcie przewodniczył
honorowy członek SKP ks. Kazimierz kard. Nycz. Jednym z prelegentów była
wiceprzewodnicząca Zarządu SKP prof. dr hab. Anna Zellma (UWM Olsztyn), która
wygłosiła referat nt. Posługi katechetycznej ks. prof. Radosława Chałupniaka.
Wydarzeniu towarzyszyła promocja nowego "Leksykonu katechetycznego".
Przedmiotem
badań przedstawionych w monografii jest komunikacja Kościoła katolickiego w
Polsce z wiernymi i otoczeniem zewnętrznym w okresie pierwszej fali pandemii
Covid-19. Interdyscyplinarne badania zrealizowano w paradygmacie badawczym J.
Cardina, obejmującym trzy etapy naukowej eksploracji: widzieć – ocenić –
działać. (...) Stosując metodę analizy krytycznej i wnioskowania,
dokonano syntetycznej oceny komunikacji Kościoła w hermeneutycznym kluczu
trzech podstawowych funkcji Kościoła: prorockiej, kultycznej i pasterskiej.
Procedura ta pozwoliła zamknąć trzeci etap badawczy rekomendacjami
teologicznopastoralnymi i duszpasterskimi adresowanych do Kościoła katolickiego
w Polsce (rozdział V Raportu). Cechą znamienną realizacji w okresie pierwszej
fali COVID-19 zarówno funkcji prorockiej, jak i kultycznej była mediatyzacja
przepowiadania i sprawowania sakramentów, szczególnie Eucharystii. Przyniosło
to nowe sposoby uczestniczenia w kulcie, w liturgii, w sakramentach
(Eucharystia, sakrament pokuty i pojednania) oraz zauważalny trend prywatyzacji
wiary. Tym samym postawiło Kościół przed koniecznością poszukiwania nowych form
duszpasterstwa.
Link do pobrania monografii tutaj
Monografia prof. ks. prof. dra hab. Zygfryd Glaesera (z Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego) i prof. dr hab. Anny Zellma (z Wydziału Teologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurkiego w Olsztynie) pt. Die ökumenische Pädagogik von Papst Franziskus. Auf dem Weg zu einem neuen Verständnis von Martin Luther und seinem Erbe, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht Verlag 2021, ss. 124, bedąca owocem ich wspólnych badań naukowych, została zauważona – jako godna polecenia – w Watykanie (Vatican News). Przedmowę do monografii napisał kardynał Kurt Koch, Przewodniczący Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan.
Zachęcamy do zapoznania się z recenzją: https://www.vaticannews.va/de/papst/news/2021-07/buchtipp-oekumene-paedagogik-papst-franziskus-glaeser-zellma.html?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=NewsletterVN-DE
Seria
dostępna bezpłatnie pod tym linkiem:
https://slownikispoleczne.ignatianum.edu.pl/index.php/ss
pełna wersja PL
https://slownikispoleczne.ignatianum.edu.pl/pliki/pr_pl.pdf
Seria dostępna bezpłatnie pod tym linkiem:
https://slownikispoleczne.ignatianum.edu.pl/index.php/ss/catalog/view/29/65/158-2
Jest nam niezmiernie miło podzielić się ogromną radością i sukcesem naukowym w postaci monografii, będącej owocem wspólnych badań naukowych, prowadzonych przez ks. prof. Zygfryda Glesera z Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego i prof. Annę Zellmę z Wydziału Teologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Monografia została opublikowana w wydawnictwie z poziomu II: Vandenhoeck & Ruprecht Verlag (Göttingen) z przyznaną liczbą 300 punktów. To bardzo wysokie osiągnięcie naukowe o zasięgu międzynarodowym.
Tytuł monografii: Die ökumenische Pädagogik von Papst Franziskus. Auf dem Weg zu einem neuen Verständnis von Martin Luther und seinem Erbe, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht Verlag, 2021, ss. 124.
Przedmowę do monografii napisał kardynał Kurt Koch, Przewodniczący Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan. Promocja książki została zaplanowana przez Wydawnictwo w Niemczech – na 12 kwietnia 2021 roku.
Zachęcamy do lektury.
Wykładowcy katechetyki
Na wydziałach i w seminariach prowadzimy zajęcia,
które mają przygotować studentów teologii
do animowania katechezy w różnych środowiskach,
a także profesjonalnego wsparcia katechezy rodzinnej.